Z cyklu how to – Więcej światła ze starych lamp

Jeździsz amerykanem ale tylko w dzień?

Niestety już na stałe przylgnęła do aut zza Oceanu opinia, że ich światła ustępują jakością świecenia samochodom z Europy czy Azji.
Czy to mit czy prawda? Może problem leży tylko w szybko zużywających się elementach lampy? Czy można coś z tym zrobić? Oto kilka wskazówek, jak poradzić sobie z takim problemem.

Bardzo ważne! Zanim podejmiesz się jakichkolwiek działań, przeczytaj tekst do końca – unikniesz w ten sposób uszkodzeń.

 

Amerykańskie i europejskie normy oświetlenia są bardzo podobne, podobne są też moce żarówek używanych do oświetlenia drogi przed pojazdem. Podstawowa i zauważalna różnica, to światła mijania. Amerykańskie świecą symetrycznie, a więc granica światłocienia przebiega płasko w poziomie. Skąd zatem taka opinia, że amerykańskie świtała oślepiają jadących z naprzeciwka, jednocześnie słabo oświetlając drogę? Przyczyn - jak w każdym przypadku - może być kilka:

  • A) niewłaściwe ustawienie lamp głównych
  • B) zmatowiałe szkło i odbłyśnik
  • C) zakurzone i zawilgocone wnętrze lampy
  • D) niewłaściwe napięcie dochodzące do żarówki w lampie
  • E) niewłaściwe lub słabej jakości żarówki

Rozwińmy zatem te podpunkty, by dokładniej wyjaśnić o co chodzi i jak można przeciwdziałać przyczynom marnego oświetlenia drogi.

Ad.A.

światła symetryczne i asymetryczne

światła symetryczne i asymetryczne

Prawidłowe ustawienie lamp to absolutna podstawa. Nie można przejść do analizowania pozostałych przyczyn bez należycie wypoziomowanych lamp, dotyczy to zarówno świateł z homologacją DOT jak również E. Niewłaściwie ustawione lampy powodują, że strumień światła wysyłany z lampy, zamiast padać na drogę, pada np. na korony drzew, oślepiając kierowców jadących z naprzeciwka. My nic nie widzimy i fundujemy to samo innym współużytkownikom drogi. Jak zatem ustawić prawidłowo światła?

Opis ustawienia lamp:

  1. Przed ustawieniem lamp zorientuj się, które śruby (pokrętła) służą do ustawiania prawidłowych kierunków świecenia (wysokości i strona lewa/prawa). Najczęściej znajdują się one w obudowie lampy.
  2. Ustaw samochód na płaskiej, poziomej powierzchni, co najmniej 5 m metrów od ściany
  3. Zasłoń jedną z lamp, np. dywanikiem samochodowym
  4. Odmierz miarką odległość od gruntu do środka ustawianej lampy
  5. Tę samą wysokość zaznacz na ścianie np przy pomocy taśmy malarskiej
  6. Kręcąc śrubami ustaw lampę tak, aby pozioma granica światłocienia była minimalnie poniżej zaznaczonej wysokości. Jeśli będzie wyżej, lampa nie będzie prawidłowo oświetlać drogi.
  7. Tę samą procedurę powtórz z drugą lampą.

 

Ad.B.

wiecej-swiatla_03

klosz po polerowaniu

wiecej-swiatla_04

zmatowiały szyba przed polerowaniem

Zmatowiałe szkło i odbłyśnik często powodują nadmierne rozproszenie światła. Jeśli skorodował odbłyśnik, to można oddać lampy do jednej z firm regenerujących reflektory. Jeśli chodzi o zmatowiałe szkło lub poliwęglan - szczególnie w przypadku reflektorów gładkoszybowych - to taka lampa jest do uratowania. Można ją wypolerować, przy użyciu specjalnych papierów i past polerskich.

 

Będą nam potrzebne:

  • papier ścierny o grubości 2000 (tzw. wodny)
  • wiaderko z wodą plus gąbka
  • klocek do szlifowania - korkowy, który zostanie owinięty papierem ściernym
  • pasta do polerowania szkła (można kupić w marketach i sklepach samochodowych)
  • polerka lub wiertarka z nasadką do polerowania

Opis polerowania lamp:

  1. Demontujemy reflektor, żeby przypadkiem nie uszkodzić lakieru
  2. Dokładnie oglądamy reflektor, żeby ustalić gdzie pojawiło się najwięcej mikropęknięć szyby reflektora. Pomoże nam to skierować nasz wysiłek w miejsca najbardziej zmatowiałe.
  3. Bierzemy owinięty w papier ścierny klocek i zaczynamy szlifowanie, co jakiś czas wyciskając z gąbki wodę na lampę. Szlifujemy tak długo, aż te najgłębsze spękania wyrównają się, a przesuwając po lampie dłonią będziemy czuli, że powierzchnia jest już gładka. Nie może być na lampie czegoś, co przypomina fakturę skóry. Lampa będzie teraz totalnie matowa, ale nie przerażamy się i przechodzimy do następnego kroku.
  4. Przystępujemy do polerowania. Wylewamy trochę pasty polerskiej na nasadkę do polerowania i lekko zwilżamy lampę. Polerujemy ruchami kolistymi, co jakiś czas sprawdzając efekt. Polerujemy tylko tyle ile potrzeba by uzyskać efekt przejrzystej szyby.
  5. Wycieramy lampę gąbką i gotowe.
następna strona

No Comments Yet.

Leave a comment