Samochody marzeń w Beaulieu

  • american-motors-amx-1972
  • buick-century-convertible-1955
  • buick-reatta-1989
  • buick-series-40-phaeton-1930
  • buick-skylark-1953
  • cadillac-355-1931
  • cadillac-355b-1932
  • cadillac-coupe-de-ville-1959
  • cadillac-eldorado-1956
  • cadillac-fleetwood-75-limousine-1961
  • chevrolet-bel-air-1958
  • chevrolet-corvette-coupe-1973
  • chevrolet-corvette-indy-1978
  • chevrolet-corvette-sting-ray-1963
  • chevrolet-corvette-stingray-1969
  • chevrolet-eckler-corvette-1981
  • chevrolet-impala-1958
  • chrysler-300c-1957
  • chrysler-300f-1960
  • chrysler-custom-imperial-cl-1933
  • chrysler-new-yorker-club-coupe-1946
  • chrysler-new-yorker-convertible-coupe-1941
  • dodge-charger-rt-1971
  • dodge-convertible-1934
  • dodge-custom-royal-1959
  • dodge-superbee-1970
  • ford-mustang-convertible-1973
  • ford-mustang-mach-1-1969
  • ford-rs-200-1986
  • ford-shelby-mustang-gt500-kr-1968
  • ford-sierra-rs-500-cosworth-1987
  • ford-skyliner-1957
  • ford-thunderbird-1957
  • hudson-commodore-eight-1950
  • hudson-hornet-1951
  • hudson-terraplane-1937
  • hupmobile-model-20-runabout-1911
  • lincoln-continental-1940
  • lincoln-continental-mark-ii-1956
  • lincoln-l-dual-cowl-phaeton-1929
  • lincoln-premier-1957
  • logo
  • mercury-1947
  • mercury-monarch-custom-1950
  • nash-ambassador-1956
  • nash-sedan-1932
  • oldsmobile-4-4-2-1971
  • oldsmobile-cutlass-1970
  • plymouth-aar-cuda-1970
  • plymouth-superbird-1970
  • pontiac-gto-1966
  • pontiac-sedan-1937
  • pontiac-starchief-1956
  • pontiac-trans-am-455-super-duty-1974
  • pontiac-trans-am-500-pace-daytona-1979
  • studebaker-commander-v-8-1954
  • studebaker-model-45-1933
  • studebaker-president-1931
  • studebaker-sky-hawk-v-8-1956
  • tucker-torpedo-1948
  • american-motors-amx-1972
  • arkusz-z-miniaturami-1

Narodowe Muzeum Motoryzacji w Beaulieu to autentyczny raj dla miłośników aut, które jeżdżą po drogach świata. Każdy model z kolekcji to osobna opowieść, historia trendów w motoryzacji zmieniających się na przestrzeni lat.

W roku 1952 otwarto Palace House lorda Montagu w Beaulieu i jego ogrody dla publiczności. W holu wystawiono kilka samochodów, które stały się zalążkiem muzeum. Kolekcja uzupełniana była stopniowo, a następne samochody eksponowano w różnych częściach pałacu. W roku 1958 stało się jasne, że trzeba zbudować specjalnie zaprojektowany budynek w parku dla zbioru, bo Palace House powoli nabierał olejowego zapachu garażu.

W roku 1959 pojazdy zostały umieszczone w nowym miejscu, ale w połowie lat sześćdziesiątych i ono okazało się za małe. Przygotowano więc długofalowy plan prac, którego celem było zwiększenie powierzchni wystawienniczej i polepszenie obsługi turystycznej, a wszystko to w harmonii z pięknem okolicy i kilkusetletnimi budowlami Beaulieu. Zatrudnieni znani architekci usytuowali muzeum, restauracje i parkingi tak, aby były niewidoczne spoza posiadłości.

W tym samym czasie powstała fundacja charytatywna, która przejęła kolekcję na własność i w roku 1972 nastąpiło powtórne otwarcie muzeum – już jako The National Motor Museum At Beaulieu, które obecnie jest jedną z głównych atrakcji turystycznych w okolicach Southampton, zaledwie 1,5 godziny drogi na płd.-zach. od Londynu.

W muzeum zgromadzono wiele klasycznych samochodów z minionych lat, samochodów marzeń, które łączą doskonałość techniczną z tą trudną do zdefiniowania szczyptą fantazji sprawiającą, że człowiek chcąc nie chcąc ogląda się za nimi. Najwspanialsze pojazdy, w których udało się połączyć solidną mechanikę z wdziękiem i pięknem, przypisywanym zwykle tylko dziełom sztuki.

Samochodów zwracających uwagę jest w Beaulieu wiele, nie sposób wyliczyć je wszystkie. My, jako entuzjaści motoryzacji amerykańskiej zachwycać będziemy się samochodami, które odpowiadają naszym wyobrażeniom w tym względzie, samochodami, które są kwintesencją piękna, elegancji, luksusu, które według nas należą do najlepszych, wspaniałych klasyków motoryzacji.

Poniżej prezentujemy niektóre modele pojazdów amerykańskich, wybrane z bogatej kolekcji Narodowego Muzeum Motoryzacji w Beaulieu (część z nich można obejrzeć na żywo w muzeum, a część na fotografiach również tam skatalogowanych).

 

1. American Motors AMX, rocznik 1972
Model AMX miał ściągnąć nowych, młodych nabywców do salonów American Motors. Samochód pobił kilka rekordów prędkości w roku 1968 – pierwszym roku produkcji. Sprzedaż jednak szła bardzo słabo i w roku 1970 ten dwuosobowy samochód został zastąpiony przez czteroosobowy Javelin.

2. Buick Series 40 Phaeton, rocznik 1930
Serię 40 wprowadzono do produkcji jako następcę serii 116. W roku 1930 wyprodukowano tylko 1100 tych pojazdów. Posiadał 118-calowy rozstaw osi i napędzany był sześciocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 258 cali i mocy 80 KM. Cena wynosiła 925 dolarów.

3. Buick Skylark, rocznik 1953
Z okazji 50 rocznicy istnienia firmy wypuszczono krótką serię kabrioletu Skylark, napędzanego silnikiem V8. Kosztował 5000 dolarów. Wykonano tylko 1690 sztuk, które obecnie są poszukiwanymi obiektami kolekcjonerskimi.

4. Buick Century Convertible, rocznik 1955
W roku 1955 Buick podniósł moc silnika do 236 KM. Wygląd jest wzorowany na modelu Skylark.

 

5. Buick Reatta, rocznik 1989
Podobnie jak Skylark w roku 1953, tak Reatta w roku 1988 ożywiła sprzedaż w salonach Buicka. Silnik V8 o pojemności 3,8 L i mocy 165 KM w połączeniu z niezależnym zawieszeniem i wspomaganym komputerowo hamulcowym układem antyblokującym czynią z tego samochodu poważnego konkurenta w kategorii luksusowych samochodów sportowych.

6. Cadillac 355, rocznik 1931
Silnik V8 napędzał samochód o nadwoziu podobnym do tego, który (z silnikiem V12) triumfował w rajdzie Indianapolis 500 w roku 1931 (wyścig samochodowy rozgrywany corocznie od roku 1911 w Stanach Zjednoczonych w ostatnią niedzielę maja, na dystansie 500 mil, czyli 200 okrążeń)

7. Cadillac 355B, rocznik 1932
Silnik V8 tego Cadillaca o pojemności 5,8 litra miał moc 115 KM. Był wyposażony w trzybiegową, synchronizowaną skrzynię i mógł rozwijać prędkość 120 km/h. Był to ostatni rok, w którym Cadillac oferował klientom wybór ozdoby na masce – tu widać łabędzia.

8. Cadillac Eldorado, rocznik 1956
Mimo silnika o pojemności 6 litrów i mocy 305 KM trudno ten model nazwać samochodem szybkim, chociaż jak na swą wagę i rozmiary sprawował się dobrze. Prędkość 100 km/h osiągał w 11 sekund. Model Eldorado został opracowany przez Harleya Earla, który wykorzystał w swej pracy elementy modeli XP-8, XP-9 i XP-300. Pierwsze Eldorado pojawiły się w roku 1953.

 

9. Cadillac Coupe De Ville, rocznik 1959
W roku 1959 stateczniki tylne Cadillaca osiągnęły największe rozmiary. Coupe De Ville miał silnik o pojemności 6,4 litra. Można było go kupić z zawieszeniem pneumatycznym, ręcznym cięgłem gazu, automatycznie sterowanym położeniem świateł Gildematic, barwionymi szybami i automatycznie strojonym radiem.

10. Cadillac Fleetwood 75, Limousine, rocznik 1961
Ta specjalna limuzyna została skonstruowana na podwoziu o długości 6,4 m i ważyła 2540 kg. W Stanach Zjednoczonych powszechnie przyjęła się nazwa „limuzyna prezydencka” na określenie modelu Fleetwood 75. M.in. tych właśnie pojazdów używali prezydenci USA oraz inni wysocy urzędnicy Białego Domu.

11. Chevrolet Bel Air, rocznik 1958
Sławny silnik V8 o pojemności 4,6 litra, z możliwością wtrysku paliwa został opracowany w roku 1957. Była to pierwsza amerykańska jednostka napędowa dostarczająca moc 1 KM z każdego cala sześciennego pojemności. Co ciekawe, silnik Rolls-Royce’a z 1960 roku był oparty na tym właśnie bloku V8.

12. Chevrolet Impala, rocznik 1958
Spece od reklamy firmy Chevrolet mówili o tym samochodzie, że jest wyrzeźbiony. Zaczęła się nowa era w stylizacji nadwozi.

następna strona

No Comments Yet.

Leave a comment