Prawdziwy amerykański truck – Ford F-250 “Super Chief”

Amerykański przemysł motoryzacyjny od dawna tak naprawdę, zmaga się z trudnościami. Ich źródeł można by szukać na początku lat 70-tych, w związku z pojawieniem się światowego kryzysu paliwowego. Od tego czasu zaczęto zwracać szczególną uwagę na ekonomię podczas projektowania nowych modeli samochodów.

Oszczędne silniki, zmniejszone rozmiary, a przez to masa pojazdów, wpływały korzystnie na ilość spalanego przez nie paliwa. Od początku lat 70-tych amerykańskie koncerny nie wypuszczały już tak kultowych, potężnych aut jak w latach 50-tych i 60-tych. Wydaje się, że ta tendencja ominęła i omija nadal rynek samochodów ciężarowych. Nie mam tu na myśli jednak ciężkiego transportu drogowego, tylko pojazdy w języku polskim często nazywane półciężarówkami lub pickupami. Najlepszym dowodem na to jest najnowszy projekt Forda - F-250 Super Chief.

f250sc1

Seria F-250 to sprawdzony i doceniony pojazd na rynku budowlanym i wszędzie tam, gdzie liczy się ładowność, wytrzymałość i uniwersalność konstrukcji. Koncept Super Chiefa został po raz pierwszy zaprezentowany w 2006 roku na North American International Auto Show w Detroit. Jak powiedział wówczas jeden z przedstawicieli Forda zaangażowanych w ten plan: Super Chief został zaprojektowany tak, aby dać klientowi maksimum komfortu i luksusu jednocześnie zachowując 'roboczy' charakter pojazdu, jego wytrzymałość i moc. Dodatkowo układ napędowy został skonstruowany tak, aby pojazd mógł być zasilany trzema różnymi rodzajami paliwa: benzyną, etanolem (E85) oraz wodorem.

f250sc2

Stylistyką nadwozia samochód nawiązuje do lat 40-tych i 50-tych, kiedy amerykańskie pickupy charakteryzowały potężne przednie grille, które dawały złudzenie, że mamy do czynienia nie z ciężarówką, a z lokomotywą.  Auto jest wykończone w kolorze matowego aluminium, a jego wnętrze przypomina przedział luksusowego pociągu pierwszej klasy. W części pasażerskiej znajdziemy 4 niezależne fotele wykończone brązową skórą. Całość wnętrza wykonana jest z trzech rodzajów materiałów: matowego aluminium, podłogi oraz elementów zdobniczych z orzecha włoskiego i wspomnianej brązowej skóry.

Najciekawszy jest jednak silnik, który może pracować zasilany trzema różnymi rodzajami paliw - jest to pierwszy tego rodzaju silnik na świecie. Jak przystało na potężną półciężarówkę, wzbudza on szacunek. Jest to turbodoładowana jednostka V10 o pojemności 6.8L. Pojazd zasilany benzyną wytwarza moc 310 KM i 570 Nm momentu obrotowego. W przypadku zasilania etanolem, jego moc nieznacznie spada, osiągając kolejno wartości 280KM i 542Nm. Samochód zbudowany został na wspólnej dla serii F-250 Super Duty platformie. Wyposażony jest więc w 5-stopniową automatyczną skrzynię biegów, mogącą napędzać wszystkie 4 koła pojazdu. Co ciekawe, zatankowany benzyną samochód pokona dystans aż 336 mil do kolejnego tankowania, ale niestety na paliwie wodorowym tylko 150 mil. Nie jest to oszałamiający wynik, porównywalny z maksymalnym zasięgiem niektórych pojazdów z napędem elektrycznym. Podczas pierwszego pokazu tego projektu inżynierowie Forda powiedzieli, że Super Chief to auto, które zdradza, w jakim kierunku Ford Motor Company chce rozwijać segment trucków. Czy samochód ten wejdzie do produkcji? Tego niestety do dziś nie ujawniono. Wydaje się jednak, że rynek amerykańskich samochodów ciężarowych rozwija się w dobrym kierunku, w przeciwieństwie do pozostałej części branży samochodów użytkowych w Ameryce.

No Comments Yet.

Leave a comment