Chrysler + Fiat = Jeep Panda?

Jeep przeżył każdą firmę, która go posiadała - z każdą zmianą właścicieli przejmujących kontrolę nad firmą wprowadzano nową strategię by wykorzystać markę. Sytuacja Jeepa po upadłości Chrysler Group LLC i sojuszu z Fiat SpA, nie jest wyjątkiem.

Jeep jest obecnie najmocniejszą marką Chryslera, ale potrzebuje, co najmniej odświeżenia. W przypadku oferty modelowej, nowy właściciel marki chce wymienić wszystko poza Wranglerem i Grand Cherokee. Wszystkie nowe produkty powstaną głównie przy udziale Fiata, po to by znacząco zmniejszyć koszty. Nowy zarząd Chryslera ma zamiar zmienić w najbliższej przyszłości istotę marki Jeep, ponieważ chciałby wykorzystać doświadczenie Fiata w projektowaniu małych samochodów oraz zmniejszyć apetyt na paliwo najnowszych modeli. Chrysler planuje również wykorzystać silną sieć dealerów włoskiej firmy w Europie i Ameryce Łacińskiej.

Alians z włoskim FIATem otwiera Chryslerowi dostęp do nowej gamy produktów, uzupełniających obecne dokonania firmy, przewiduje także ścisłą współpracę w dziedzinie zastosowania najnowocześniejszych technologii. Wyraźnie zaawansowane są już wspólne prace rozwojowe nad konstrukcją przyjaznych środowisku i paliwooszczędnych pojazdów nowej generacji. Poprzez „korektę” produkowanych modeli, wejście w nowe segmenty rynku oraz rozszerzenia sieci dealerskiej, Chrysler ma ambitne plany zwiększenia całkowitej sprzedaży pojazdów z logo Jeepa z 338 000 sztuk w 2009 roku do 800 000 sztuk w roku 2014.

Chrysler musi chronić swój klejnot w koronie – powiedział Aaron Bragman, analityk z Global Insight IHS. Kiedy Jeep trwa przy swoich rdzennych wartościach stanowiących o walorach użytkowania – jest dobrze. Jeep zawsze był autem terenowym i każda próba zmiany charakteru marki tylko mu szkodziła.

jeep-compass

Najlepszym przykładem odejścia od korzeni są modele Compass i Patriot, które to Daimler-Chrysler wprowadził na rynek, jako tańsze, miejskie wersje Jeepa. Nigdy dobrze się nie sprzedawały i najprawdopodobniej niebawem znikną z rynku. Mówi się, że w roku 2012 zostaną zastąpione przez model produkowany na wspólnej płycie podłogowej z Fiatem. Plan Chryslera na najbliższe pięć lat zakłada produkcję mniej radykalnych wersji Jeepów. Mówi się o modelach przypominających zwykłe samochody osobowe, a nawet małe auta kompaktowe, które będą produkowane przez Fiata w Europie i eksportowane do Ameryki Północnej. To będzie duży błąd - mówi Gerald Meyers, profesor na Uniwersytecie Michigan i były przewodniczący rady nadzorczej Jeepa z czasów, gdy właścicielem marki był AMC (Firma American Motors Corporation została kupiona przez Chrysler Corporation w 1987 roku). Dodaje jeszcze, że takie złagodzenie wizerunku marki to jeden z najgorszych możliwych kierunków rozwoju. Istnieją dwie szkoły myślenia na temat Jeepa i Meyers należy do starej szkoły purystów, dla których Wrangler i off-road jest ikoną, symbolem i nietykalną świętością. Ta grupa nigdy nie wybaczy Chryslerowi zastąpienia starego kanciastego Cherokee nowym, lepiej prowadzącym się Liberty. Druga szkoła twierdzi, że większość właścicieli Jeepów nie wykracza poza drogi publiczne i docenia dobre zawieszenie, lepiej dopasowane do przedmieść niż w typowych terenowych samochodach rajdowych znanych pod nazwą Rubicon. Aby wykorzystać popularność uterenowionych samochodów opartych o zwykłe osobówki, Jeep złagodził swoje kryteria dotyczące poziomu zdolności przemieszczania się w terenie i stworzył kompaktowego Compassa i Patriota, które dzielą rozwiązania konstrukcyjne z Dodge'em Caliber.

jeep-patriot

Zgodnie ze słowami Dyrektora Pełnomocnego grupy Fiat SpA i Fiat Auto Sergio Marchionne, Jeep będzie podążał dwiema drogami, z których jedna będzie przeznaczona dla prawdziwych wielbicieli bezdroży, którzy będą cenili modele zbudowane przez inżynierów Chryslera, a druga droga, jaką podąży Fiat SpA to auta kompaktowe zbudowane z udziałem Fiata. Nikt nie mówi, jakie będą proporcje tych dwóch kierunków rozwoju oraz czy samochody produkowane przez Fiata dla Jeepa będą tymi samymi Fiatami produkowanymi na rynek europejski tylko z innym logo?

następna strona

No Comments Yet.

Leave a comment