Checker Yellow Cab – prawdziwa amerykańska taksówka

Historia Checker'a sięga początków wieku XX, kiedy to 18 czerwca 1920 roku wyprodukowano pierwszą taksówkę w Checker Cab Manufacturing Company. W 1925 roku Checker, wypuszczając ponad 1000 taksówek rocznie, był największą firmą krajową produkującą wyłącznie taksówki.

Opisywany tu model A8 był produkowany od 1956 do 1982 roku. Jeszcze 30 lat temu królował na ulicach amerykańskich miast, dziś już praktycznie niespotykany. Checker Yellow Cab – stał się synonimem amerykańskiej taksówki, wręcz ikoną ulicy.
To tym autem byli kochankowie uciekali od siebie, rabusie wykorzystywali je do napadów by szybko zniknąć w tłumie, a detektywi do śledzenia innych aut z ukrycia.  W taki też sposób model ten stał się gwiazdą różnego rodzaju filmów (Ucieczka z Nowego Yorku), seriali (Przyjaciele) i gier (GTA Vice City).

checker1

Pod maską Checker'a gościło kilka różnych silników, zazwyczaj konstrukcji Chevroleta. Można wspomnieć, że były to zarówno silniki rzędowe sześciocylindrowe (230 cid) i klasyczne V8 (283 cid), a pod koniec były to mniejsze silniki w układzie V6. To, co charakteryzowało ten model i zainstalowane w nim jednostki napędowe, to niebotyczne zużycie paliwa, o którym się nie dyskutowało, bo auto powstało w czasach, kiedy paliwa kopalne występowały w USA w nieograniczonych ilościach. Można spokojnie powiedzieć, że pod tym względem Checker niemal równał się z czołgiem T-34, który palił sto na sto!

checker3

Samo nadwozie pozostało praktycznie niezmienione przez prawie 30 lat. Wysoki, mało opływowy przód auta, również wpływał negatywnie na spalanie.  We wnętrzu dość spartańskie warunki, dawno już niespotykana kanapa sprężynowa, podobna do tej domowej, choć może wygodna, to sprawiała problemy w czasie kolizji. Jako że, Checker został wyprodukowany z myślą o pracy w charakterze taksówki, zostało w nim zastosowane o wiele bardziej wytrzymałe zawieszenie, które z pewnością przewyższało trwałością każdy model w ówczesnych czasach. Checker była jedną z kilku firm motoryzacyjnych, która mogła się pochwalić ciągłością produkcji od lat 20-tych do 80-tych XX wieku. We wczesnych latach 80-tych produkcja spadła do 3000 sztuk rocznie i firma ponosiła straty. Checker nigdy nie cieszyła się powodzeniem na rynku części zamiennych, głównie dlatego, że jedno z jej pierwszych haseł reklamowych, „Nikt nigdy nie zajeździł żadnej taksówki Checker”, było właściwie zgodne z prawdą. Poza tym, z powodu warunków ekonomicznych, firmy taksówkowe przerzuciły się na mniejsze, paliwooszczędne standardowe samochody z Detroit. Ważący 4000 funtów Checker stał się dinozaurem. Zastąpiły go kanciaste Chevrolety Caprice i Fordy LTD Crown Victoria.

checker2

Nawet obecna młodzież rozpoznaje tą charakterystyczną „budę”. Zdążył się wpisać w krajobraz i ówczesną codzienność, na zawsze będzie się kojarzył z czasami „Zimnej Wojny”, a co niektórzy będą go kojarzyć ze swoją młodością. Dzisiaj trudno go już spotkać na ulicy, jako taksówki były eksploatowane do swojego końca. Było wiele problemów z dopasowaniem opadających drzwi i elementami nadwozia, dlatego trudno o dobrze zachowany model. Jak na swoje wady aż trudno uwierzyć, że model A8 przetrwał prawie 30 lat produkcji. Próby czasu nie wytrzymała fabryka Checker'a. W 1982 roku z taśmy montażowej zjechał ostatni Checker, potem firma zajmowała się produkcją podzespołów dla Chevroleta. W 2009 roku została ostatecznie zamknięta, a pracownicy zwolnieni. Na dowód jak bardzo wyjątkowym autem jest Checker, proszę sobie sprawdzić amerykańskie serwisy aukcyjne. Modele dobrze zachowane są warte 150 - 200 tys. dolarów. Wraki do remontu czasami się trafiają w cenach około 10 tys. dolarów, bez silnika, zawieszenia, elementów blacharskich. Trzeba dobrze się zastanowić nad ilością pracy, którą należałoby włożyć, by auto znowu jeździło.

Więcej informacji i zdjęć Checkera w wątku BOB-a na Forum

Jeżeli masz ochotę podyskutować o tym rozpoznawalnym wszędzie samochodzie lub masz uwagi na temat artykułu zapraszam do dyskusji na forum

Korekta i uzupełnienie tekstu: Cezary Andruszkiewicz

No Comments Yet.

Leave a comment